Opísané diplomovky?

Autor: Ivan Mačura | 10.4.2012 o 12:30 | (upravené 12.6.2014 o 11:01) Karma článku: 12,21 | Prečítané:  2480x

Lajdáctvo rektorov, dekanov, pedagógov, akademických senátov, ministrov školstva, Akreditačnej komisie vlády SR a iných.

V nedávnom čase sa objavili v dennej tlači informácie o vypracovaní diplomoviek agentúrami za úplatu. Za akceptovanie tohto hanebného postupu, ktorý degraduje pedagogickú a vedeckú prácu na univerzitách v SR, sú v prvom rade zodpovední  rektori, dekani, pedagógovia, akademické senáty, ministri školstva, Akreditačná komisia vlády SR a iné orgány, ktoré majú dozerať na dodržiavanie zákonnosti v SR.

Ako to fungovalo na PF Nitra a neskôr UKF Nitra na jednej katedre 35 až 40 rokov:

  • v druhom ročníku v päťročnom štúdiu sme mali napr. 6 študijných skupín po 15 poslucháčov, spolu 90 študentov,
  • každý pedagóg navrhol 2 až 5 tém, niekedy dávali požiadavky na spracovanie určitých okruhov aj štátne orgány,
  • v máji sa na zasadnutí katedry verejne schvaľovali témy, ktoré sa aj s menami vedúcich diplomovej práce vyvesili na nástenku katedry ,
  • v máji až septembri si študenti vyberali témy, stretli sa s vedúcim diplomovej práce, ak školiteľ súhlasil, vyplnilo sa tlačivo s podpisom školiteľa a diplomanta a odovzdalo sa na vedenie katedry,
  • ak študent neuspel na jednej katedre, mohol si vybrať tému na druhej katedre v inom príbuznom študijnom smere alebo vo všeobecnom smere,
  • asi 20 percent prác malo interdisciplinárny charakter, pri vedení študenta tak spolupracovali aj dvaja pedagógovia z iných katedier,
  • v septembri boli všetky témy schválené na zasadnutí katedry, témy bolo možné po dohode so študentom upravovať napr. na príslušný región alebo budúce zameranie práce študenta po promócii,
  • od začiatku 3. ročníka sa študent musel týždenne stretávať so svojím školiteľom ,
  • školiteľ s diplomantom obyčajne spolu zostavili osnovu práce (najmä cieľ, hypotézy a úlohy práce, metodiku práce),
  • po asi ročnom zbere materiálu študent na začiatku 4. ročníka začal písať prácu, + robil tabuľky, grafy, prílohy atď.), každý týždeň boli konzultácie vedúceho práce s diplomantom,
  • pred odovzdaním zaviazanej práce prebehla posledná kontrola práce vedúcim práce,
  • po odovzdaní práce sa na zasadnutí katedry schvaľovali oponenti prác. Niekedy oponentov dodali podľa témy práce aj iné katedry. Oponenti boli aj dvaja.
  • vedúci práce aj oponent práce odovzdali písomné posudky práce, vedúci aj oponent mohli prácu aj nepripustiť na obhajobu,
  • asi 40-minútová obhajoba práce bola verejná pred minimálne trojčlennou komisiou, zúčastňovali sa jej aj členovia katedry alebo kolegovia študenta - diplomanta,
  • priebeh obhajoby mal určený postup, v ktorom bol diplomant predstavený komisii a prítomným, zoznámil komisiu so svojou prácou, potom v diskusii odpovedal na pripomienky z posudkov i na otázky vedúceho a oponenta práce,
  • po obhajobe v neprítomnosti študenta sa komisia dohodla na známke alebo konštatovala, že študent prácu neobhájil,
  • o záveroch komisie bol ihneď spísaný protokol, ktorý podpísali všetci členovia komisie,
  • potom bol v prítomnosti diplomanta vyhlásený výsledok obhajoby.

Vlastné postrehy:

  • ak študent opíše časti práce od iných, je to v prvom rade pre lajdáckosť vedúceho diplomovej práce,
  • počas pôsobenia na univerzite v Nitre som u stovák diplomantov presadzoval nasledovné myšlienky:- práca pôjde s tebou celý život, bude tvojou vizitkou aj za 30 -40 rokov, nemal by si sa za ňu hanbiť, pri prijímaní do zamestnania ju prilož ku svojej žiadosti, práca by mala mať slovenskú alebo európsku prioritu, s prácou by si mal vystúpiť pred skupinami odborníkov a zaujať ich aspoň 10-20 minút, práca je výrazom tvojej zodpovednosti za svoj život, z tvojej práce by mali vychádzať ďalšie diplomovky tvojich kolegov, ktorí budú študovať neskôr, tým, čo zistíš, máš obohatiť aj svojho školiteľa, tvoja práca v skrátenej forme by mala byť publikovaná vo vedeckom časopise, z práce by mali vychádzať tvoje celoživotné postoje a iné.

Podotýkam, že diplomanti, ktorí sa z môjho podnetu zaoberali napr. rómskou problematikou alebo príslušníci polície a MV SR z celej SR a iní obohatili moje poznanie.
V novinách popísaný priebeh „písania" niektorých prác - Matovič, Abel, sú výsmechom tohto postupu.

Mimochodom - už dozrela doba, aby na internete boli verejne prístupné kompletné texty diplomových prác spolu s posudkami vedúceho a oponenta práce, celé texty vedeckej a inej publikačnej činnosti všetkých asi 100 000 verejných činiteľov, štátnych úradníkov a iných pracovníkov štátnych organizácií v SR.

To by sme sa zabavili.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Polícia smeruje k obvineniu Kočnera z vraždy

Podnikateľ posielal tlmočníčke mesačne aj dvetisíc eur, tvrdí Zoltán Andruskó. Jeho advokáti to nekomentovali.

DOMOV

Peniaze na reformu školstva v rozpočte nevidno

Školstvo je v rozpočte málo ambiciózne.


Už ste čítali?